Fjällturen 2009!

Så var den avklarad, fjällturen 2009! Det blev Vallbo till Lunndörrstugorna, en planerad tur till Lunndörrspasset dag 2 och dag 3 en vandring förbi Pyramiderna och genom Issjödalen tillbaka till Vallbo och bilen.

Väderleksrapporten lovade uppehåll efter fredag 14.00 och vi litade faktiskt på att det skulle bli så. Men, det regnade, och regnade, regnade liiiite mindre, men så började det regna igen. Både jag och syrran var dock överens om att väder är mäktigt och inget vi kan påverka så vi tog på oss den positiva ryggsäcken och hade en jättetrevlig vandring! Mackorna som numer är en tradition smakade extra gott i år och middagen bestående av pasta med gorgonzola, kantareller och baconsås var inte heller fy skam! En sov gott första natten, den andra lite sämre. Vi eldade upp ett underställ...

Dag 2 låg vi och drog oss länge, kokade frukost i absiden och åt liggandes i tältet. När morgonen för längesen hade gått över till förmiddag tog vi oss iväg och insåg att vi inte hade någon lust att vada i knähögt strömmande vatten för att komma till passet. Nöjda med vyn över det mäktiga, älgkorv, jägermeister, kaffe, fantastiskt stora och goda blåbär och en kortare vandring traskade vi tillbaka till tältet där vi spelade kort och vilade oss. Riktigt skön dag, trots att den inte blev som vi tänkt oss!

På morgonen sista dagen var vi uppe med tuppen, eller om det till och med var före. Vi skrapade is från tältduken, rev tält och packade i ordning allt för att sedan bege oss mot pyramiderna. Fantastisk natur, otroliga formationer och ja, det bör ses! Lunchade gjorde vi redan 10 på förmiddagen, sen fortsatte vi mot Issjödalen och möttes även där av en mäktigt vacker plats. Solen sken på oss och dagen var perfekt! En kopp kaffe och choklad i Grönvallen och sedan väntade bara skogsvandringen tillbaka till bilen.

En skön helg! Nästa år blir det Helags, en varmare sovsäck och ett nytt underställ.

Favvomackorna! Smörstekta med ost, skinka och senap.... GOTT!

Det är faktiskt leden som går där, fast man kan tro att det är en bäck...

Lunndörrspasset på håll. Mäktigt även då!

En Jägermeister om dagen, håller bacillerna borta från magen...

Pyramiderna. Häftigt, synd att vi inte gick stigen uppe på kammen.